Meer Vlamingen namen in 2020 contact op met Tele-Onthaal, 1712, Nupraatikerover.be, CAW en JAC, Stop it Now! en de Druglijn. Enkel de zelfmoordlijn 1813 kende het afgelopen jaar geen stijging van het aantal oproepen. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Wouter Beke heeft opgevraagd. Zo kende Tele-Onthaal tot 15 december 2020 een toename van 14.6% in het aantal oproepen via telefoon of chat. Bij 1712, een hulplijn voor alle vragen rond geweld, misbruik en kindermishandeling, zag zelfs een stijging van maar liefst 66% in het aantal oproepen. De COVID-19-crisis, die al sinds maart 2020 alomtegenwoordig is, heeft een levensgroot effect op het mentale welzijn van de Vlamingen.

Vlaams minister Wouter Beke: ‘We hebben op deze stijging geanticipeerd door via Zorgen voor Morgen de capaciteit van deze hulplijnen te versterken. Ook in het relanceplan zullen we hier middelen voor voorzien. We stonden het hele jaar in nauw contact met de hulplijnen, zodat we direct konden inspelen op de noden die opdoken. De hulplijnen zijn erin geslaagd om zich snel en efficiënt aan te passen aan de nieuwe, ongewone situatie. Zowel de professionals als de vrijwilligers zorgden er zo voor dat er ondanks alles, steeds iemand was waarmee mensen konden praten.”

Gedurende de corona-pandemie zijn heel wat hulplijnen versterkt om het hoofd te bieden aan de stijgende aantallen oproepen in deze periode. Hiermee zijn zowel uitbreidingen van openingsuren, personeel, verbetering van de IT-infrastructuur als de werving van nieuwe vrijwilligers versterkt.

Heb je nood aan een luisterend oor? Aarzel dan niet om contact op te nemen met een van de hulplijnen.